Ulkomainonnan ABC
Ulkomainonta kasvaa ja kehittyy. Mainoskentältä löytyy vain kourallinen niitä medioita, jotka kasvavat vuodesta toiseen. Yksi niistä on ulkomainonta, joka harppaa vuosittain jopa yli 10 % kasvua ja on kasvanut jo useamman vuoden - kun pahin koronavuosi 2020 poistetaan yhtälöstä.
Syitä kasvuun on monia, mutta ostajan näkökulmasta tärkeintä on ulkomainonnan tavoittavuus kaikissa ikäryhmissä. Lisäksi ulkomainosta ei voi ”blokata” ja se ei ärsytä siten kuin monet muut mainoskanavat.
Ulkomainonta tavoittaa jopa 96 % ihmisistä viikottain. On siis varsin ymmärrettävää, miksi yritykset lisäävät ulkomainonnan mediamixiinsä. Oikein tehtynä ulkomainonta tukee muuta markkinointia ja tuo lisäarvoa mainostettavalle palvelulle tai tuotteelle.
Vastaavasti taas väärin tehty ulkomainonta saattaa tuottaa pettymyksiä, eikä tuo mainostajalle haluttua tulosta.
Pähkinänkuoressa, ulkomainoskampanjan ja itse mainoksen tärkeimmät elementit ja ominaisuudet ovat seuraavat:
1. YKSINKERTAISUUS
Asiakkaan pitää pystyä ymmärtämään viesti ja sisäistämään asia käytännössä yhdellä silmäyksellä. Ulkomainospinta – etenkin liikkuva sellainen – ei ole oikea paikka runoilla. Mitä lyhyempi ja yksinkertaisempi mainos on, sitä helpommin viesti sisäistetään.
2. SELKEYS
Sen lisäksi että lyhyt ja ytimekäs viesti on valttia, mainoksen ulkoasun pitää olla selkeä. Sekava, täynnä elementtejä, kuvioita tai tekstiä oleva mainos hukkuu massaan. Ulkomainoksen ympärillä on usein värikäs ja vilkas kaupunkiympäristö, joten sekava mainos ei erotu riittävästi.
3. NÄYTTÄVYYS
Selkeä ja yksinkertainen ei silti tarkoita että mainoksen pitää olla tylsä. Suuret värikotrastit, isot hahmot ja elementit, sekä erikoiset muodot herättävät huomiota.
4. OHJAAVUUS
Mainoksessa pitäisi olla jokin sisältö. Ihmisen pitää ymmärtää mainoksen nähdessään, mitä hänelle viestitään. Jos kyse on puhtaasti brändin yleismainonnasta, niin viesti on itsessään jo melko selkeä – kyseessä on muistutus siitä, että ”olemme olemassa ja brändimme näyttää tältä”. Kaikkien tuntema Coca Cola tekee yksinkertaista brändimarkkinointia esimerkiksi pelkällä logollaan. Kyse ei suinkaan ole siitä, etteivätkö ihmiset tietäisi mikä Coca Cola on, vaan siitä, että halutaan olla esillä, jotta nimi on mielessä ja alintajunnassa heti kun virvokkeita tekee mieli. Muutoin kuin brändimainonnassa, mainoksen tulee ohjata ihminen tekemään sitä, mitä mainostaja haluaa. Esimerkiksi käymään nettisivuilla tai kivijalkaliikkeessä. Ehkä haluat saada sovelluksellesi latauksia? Tee asiakkaalle toimenpide helpoksi: ”Tutustu uuteen valikoimaan osoitteessa www.osoite.fi”.
Henry Valkonen
Ulkomainosyhtiö Kenguru Media Oy